Reteta de turta proteica

În perioada aceasta, când deja a trecut jumătate din ianuarie, sunt des întrebat când se administrează turta proteica…

Așa cum am învățat, atât din cărțile de specialitate dar si de la apicultori cu experiența notabila si cu rezultate verificabile, in situația in care rezervele de hrana sunt insuficiente se aplica turta proteica in a doua jumătate a luni februarie. Important este ca familiile de albine sa fi avut un zbor de curățire.

Personal nu pot recomanda cea ce nu am folosit, așa ca am sa postez rețeta pe care eu am utilizat-o cu succes la recomandarea lui nea Gica Romanescu.

Rețeta de turta proteica:
– 5 kg miere sau 4kg sirop invertit 4/1
– 5 kg zahar pudra
– 1 kg drojdie de bere
– 1 kg lapte praf
– 1 kg polen măcinat .
În mierea sau siropul cald (40 de grade) se pune zaharul pudra apoi ceilalți componenți. Se amesteca bine,se pune in pungi de plastic si apoi pe rame. Pungile sa aibă 0,5-1 kg

 

About Ionel Nistor

Personal Weblog Education
Acest articol a fost publicat în Apicultura și etichetat , . Pune un semn de carte cu legătura permanentă.

13 răspunsuri la Reteta de turta proteica

  1. goron spune:

    buna ziua,
    ca apicultor incepator am facut si eu o turta cu 4kg sirop zahar ,1kg miere si 0,3 kg drojdie de bere dezactivata, le-am dat-o in 24.01.13 dar pana in 06.02.13 cand le-am verificat n-au mancat-o. Care sa fie cauza?

    • Ionel Nistor spune:

      Stimate coleg,
      multumesc pentru atentia acordate articolelor postate pe blog! Intr-o alta postare punctam necesitatea de a aplina turta proteica in a doua jumatate a luni februarie… asa ca este normal ca nu au mancat-o. Turta proteica are rolul de a suplimenta necesarul de rezerve de polen. Comsumul de pastura este mare in momentul in care creste ponta reginei. Aplicarea turtei mai devreme poate cauza probleme grave, faptul ca nu au mancat-o aar fi cea mai nesemnificativa.
      Personal aplic turata proteica la finele lui februarie, cand deja este posibil zbor de curatire. Astel este eliminat riscul de nosemoza.
      Mult succes,
      Ionel Nistor

      • goron spune:

        Coleg ?
        Aveti dreptate, suntem colegi si de „drum” nu numai in ale apiculturii.
        Ma bucur ca v-am gasit blogul ( umbland dupa turte …), aveti articole frumoase .
        Multumesc mult pentru raspunsul avizat.
        Dumnezeu sa va binecuvinteze familia si munca.
        cu stima Ghita G.

  2. paul spune:

    Va salut. dar daca nu avem polen ,ce putem folosi-Paul Hernest

    • Ionel Nistor spune:

      Stimate Paul,
      Multumesc frumos pentru interesul manifestat fata de articolele postate pe blog!
      Ca raspuns la intrebarea (presupun ca este o intrebare) sunt mai multe optiuni:
      1. ramanem pe reteta lui nea Gica Romanescu si inlocuim cantitatea de polen cu 500g lapte praf si 500g drojdie de bere inactiva, alta varianta este a introduce faina de soia degresata.
      2. prepararea turtelor din Feed Bee.
      3. planificarea formarilor rezervelor de polen si miere din propia stupina

  3. Borsea Liviuu spune:

    Buna ziua AM 7 familii de albine de un an.Incepator deci. Ce cantitate de miere polen zahar se foloseste ? Si in ce perioada a luni ianuarie se pune?

  4. DORIN spune:

    UN SIROP POATE INLOCUI TURTA PROTEICA……..MULTUMESC

  5. sorin spune:

    Anul acesta mi-am confectionat colectoare de polen.Avand in vedere ca nu am experienta in colectarea polenului,va rog sa imi spuneti cand recomandati sa fie montate colectoarele de lazile de stupi?Cat timp se tin?Daca se monteaza in primavara,nu are influenta negativa asupra dezvoltarii familiei pentru culesul la salcam?

  6. cipri spune:

    colectorul de polen se poate pune in momentul in care familia de albine are 4-5 rame cu puiet capacit (deci pentru a colecta polen e nevoie de familie cit de cat buna )

  7. valicristea93 spune:

    Va salut!o intrebare:la familiile care au ceva pastura cand punem turtele iar la cele cu foarte putina pastura cand le punem?

    • Ionel Nistor spune:

      Stimate Vali Cristea,
      Multumesc pentru interesul fata de albine, si pentru vizitarea paginilor blogului!
      Asa cum stiim hranirea se stimulare si completarea s-a realizat in luna august, asa ca in functie de rezerva fiecarei familii de albine se va interveni cu hrana energetica (miere cristalizata, apifonda, turta de zahar pudra cu miere, etc) doar atunci cand nu mai au hrana. Turtele proteice se aplica numai in atunci cand albinele au posibilitatea de zbor de curatire (dupa caz in sfarsitul lui februarie, sau mai sigur martie).
      In speranta ca am reusit sa va ajut va doresc multa sanatatea intregii familii, si familiilor de albine!
      Cu stima,
      Ionel

  8. Ovidiu spune:

    Ai incercat sa faci turta de zahar praf cu sirop si merge? Mentionez ca nu am atata miere cat mi-ar trebui. Avand multe roiuri in stupina, am sacrificat productia pentru marirea efectivului. As vrea sa fac turta cu zahar si sirop.

    Am mai auzit ca albinele, daca nu este destul de fin zaharul pudra il dau afara in loc sa il consume.

Lasă un răspuns

